Digitale frankering in Duitsland rukt op
STAMPIT®
'Hüten Sie Ihre Zunge!', was de slogan waarmee Deutsche Post de reclamecampagne begon (1). Op zich onzinnig, omdat in die tijd ook de zelfklevende zegels aan hun opmars begonnen. STAMPIT werd gepromoot als PC-frankeersoftware waarmee je snel brieven en pakketten op de juiste manier kon frankeren met als grote voordeel dat je 24 uur per dag over een flexibel portotegoed kon beschikken. Om STAMPIT te gebruiken was niet meer dan een huis-tuin-en-keuken-PC, een inkjetprinter en een internetaansluiting nodig. De PC moest minimaal een Pentium II met 64Mb geheugen zijn, met Windows 98, Office 97 en Internet Explorer 5.0 erop. Als printer kon ook een Dymo-labelprinter worden gebruikt. STAMPIT werd aanbevolen voor kleine ondernemingen, zelfstandigen of verenigingen die per week 5 tot 200 poststukken te verzenden hadden. Kosten: éénmalig € 83,50 voor aanmelding, autorisatie en abonnement voor de eerste 6 maanden en daarna vanaf de 7e maand een maandelijkse bijdrage van € 2,30 (incl. updates). Bij de aanschaf zat ook een handboek (waarde € 6,00) zodat een starterpakket € 89,50 kostte.
Wanneer de software geïnstalleerd was moest je je aanmelden waarna je, wanneer je van Deutsche Post een serienummer met wachtwoord had ontvangen, via internet middels het 'Postage Point' op de STAMPIT-server een portotegoed moest laden. Dit tegoed, minimaal € 30,00 en maximaal € 200,00 werd van je bankrekening afgeschreven en was eigenlijk een vorm van internetbankieren.
Met STAMPIT konden allerlei soorten brieven worden gefrankeerd. Ook konden de diverse vormen van 'aantekenen' worden aange-maakt en dat allemaal, rechtstreeks op de brief zelf, op de enveloppe of op een etiket (2 en 3). Ook was het mogelijk brieven, enveloppen en etiketten in serie te frankeren. Vanaf het begin werd er gefrankeerd in Euro-waarden.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
1. Wervingsbrochure | 2. Frankering rechtstreeks op de brief | 3. Voorbeeld van adressering op etiket | 4. Het 'Frankiervermerk' |
De frankering die met STAMPIT werd samengesteld bestond uit de frankering in enge zin en het adres van de geadresseerde. De frankering in enge zin, het Frankiervermerk, bestond onder meer uit een tweedimensionale matrixcode. Bij elke afdruk werd een unieke matrixcode samengesteld omdat deze code ondermeer versleutelde gegevens bevatte van de geadresseerde en het tijdstip van afdrukken (4).
De afdruk kon door het unieke karakter ook maar één keer worden gebruikt. Tussen afdruk en ter postbezorging mocht ook maar één dag verschil liggen. Met STAMPIT gefrankeerde stukken konden gewoon in de brievenbus worden gedeponeerd of aan het loket worden afgegeven. In de Briefzentrums werd in het opzet-/stempelproces de matrixcode gecontroleerd op juistheid. Met STAMPIT gefrankeerde poststukken werden niet afgestempeld.
Het werken met STAMPIT werd gemakkelijk gemaakt door de integratie met Microsoft Office Word en Excel en andere software pakketten. De icoontjes 'STAMPIT-invoegen' en 'Portokas openen' werden na installatie toegevoegd. Om zegel en adres op de goede plaats in de brief te krijgen moest gebruik gemaakt worden van een sjabloon dat op de in gebruik zijnde vensterenveloppen was afgestemd. Het plaatsen van STAMPIT -afdrukken op enveloppen of etiketten werkte via: Extra →brieven en verzendlijsten → enveloppen en etiketten.
Nog enkele wetenswaardigheden:
→ in STAMPIT was de verzenddatum te veranderen;
· → ook was het mogelijk een zegel in enge zin, dus zonder adres, uit te printen;
· → het lettertype was te veranderen;
· → alle zendingen die je via je pc gefrankeerd had werden overzichtelijk opgenomen in een journaal: datum, tijd, adres, soort
→ poststuk, porto, eventueel eigen kenmerk;
· → verkeerde of mislukte frankering kon in een portvrije enveloppe naar Deutsche Post worden gestuurd, die vervolgens het bedrag weer toevoegde aan het portotegoed;
· → STAMPIT was in MS Word ook te gebruiken bij mailmerge (samenvoegen van modelbrief met adressenbestand);
· → afzendergegevens kwamen bij frankering op etiketten of rechtstreeks op de brief, boven de zegel, maar bij gebruik op enveloppen links boven op de enveloppe;
· → met het onderdeel Portokas had je een goed overzicht van je frankeertegoed.
Na een jaar kwam er een nieuwe versie. Er kwam een actie samen met HP waarbij het product gratis werd geleverd bij aankoop van een kleine laserjet-printer. Ook kwamen er steeds meer producten die op het gebruik van STAMPIT® werden afgestemd, zoals de adresboeksoftware van Cobra Adres PLUS. In 2003 kwam er zelfs een lespakket voor het onderwijs: 'STAMPIT & Schule'.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|||
5. Oorspronkelijke afdruk | 6. Afdruk met grof raster naam Deutsche Post en logo | 7. Naam STAMPIT gedeeltelijk vet | 8. Afdruk zonder adresvermelding |
De software is vervolgens regelmatig aangepast. Zo is er een versie waar de naam Deutsche Post en het Logo in een grof raster wordt geprint en een versie waarbij de naam STAMPIT maar gedeeltelijk vet is gedrukt. Vergelijk afbeelding 5, 6 en 7. Ook werd het mogelijk voor gebruikers van vensterenveloppen om een frankeerafdruk zonder adresvermelding te maken (8).
In februari 2003 kocht Royal Mail een STAMPIT-licentie, nadat de Zwitserse post dat in januari al had gedaan. In augustus 2005 nam de Post van Estland een licentie af.
STAMPIT was de eerste frankeermogelijkheid met behulp van een pc in Europa en heeft vanaf het begin een sterke ontwikkeling doorgemaakt. De achterliggende technologie wordt op dit moment door Deutsche Post dan ook voor diverse andere toepassingen gebruikt.
15-04-2016