Filatelie      Digitale frankering in Duitsland rukt op      Vorige

 

Het vervolg

 

 

Het PC-pakket STAMPIT kreeg al naar een jaar een upgrade. Later volgden er meer. Het uiterlijk van de afdruk veranderde. De matrixcode bijvoorbeeld ging van links naar rechts. Vanaf september 2006 is er ook een versie voor de Apple-Mac.

 

Het pakket ontwikkelde zich tot de volgende drie versies:

 

·     1. STAMPIT HOME®

In 2004 volgde STAMPIT HOME.  Het is een uitgeklede versie van het aanvangspakket (1). Het kost ook maar € 14,50, incl. € 5,00 frankeertegoed. Het is bedoeld voor privé-gebruik, kan niet op een netwerk, staat het gebruik van een logo niet toe, er kunnen geen aangetekende stukken mee worden gefrankeerd en het kent geen managementondersteunende tools meer. In augustus 2008 is versie 3.2 uitgekomen. Het pakket heeft inmiddels meer mogelijkheden dan in het begin. De belangrijkste nieuwigheden zijn: online terugboeken van misfrankeringen, te gebruiken bij mailmerge, meerdere frankeringen in een drukgang en plaatsing van de kosten in een journaal.

 

·     2. STAMPIT BUSINESS®

Dit pakket is de echte doorontwikkeling van het pakket STAMPIT (2). De managementondersteuning is uitgebreid als mede de mogelijkheden tot integratie met andere kantoor- of bedrijfsapplicaties. Zo is het bij STAMPIT BUSINESS ook mogelijk om 'misfrankeringen' online af te handelen. De prijs is nog hetzelfde als  bij STAMPIT . Inmiddels, augustus 2008, is versie 4.2 op de markt.

 

         
    1. STAMPIT Home®   2. Afdruk STAMPIT BUSINESS®    

·     3. STAMPIT WEB®

Sinds 2005 bestaat STAMPIT WEB. Het is een online applicatie die tot de herfst van 2005 alleen door eBay-leden te gebruiken. was Op de startpagina van www.ebay.de vind je onder-aan de button  'Versandcenter'. Door op deze button te klikken kom je op de pagina: 'eBay Versandcenter'. Daar kun je onder het kopje 'Versandpartnerseite' op de button 'Deutsche Post' klikken om op een pagina te komen van waaruit je je verkochte waar verzend-klaar kunt maken. Je kunt met STAMPIT WEB kun je ook DHL-pakketten verzendklaar maken. Gebruikers van STAMPIT HOME en STAMPIT BUSINESS kunnen STAMPIT WEB vanuit hun portotegoed gebruiken. Voor STAMPIT WEB hoef je geen software op je pc te installeren. Een internetaansluiting en een browser is voldoende. Je hebt geen Office-integratie en je kunt niet van je eigen adres-boek gebruik maken. Om gebruik te kunnen maken van STAMPIT WEB moet je je aanmelden. Dit kost € 3,00. Voor gebruikers van STAMPIT HOME en STAMPIT BUSINESS  is het gebruik kostenvrij. Het portotegoed moet minstens € 5,00 en maximaal € 50,00 zijn. Sinds december 2006 kan STAMPIT WEB ook gebruikt worden op www.Tauschticket.de

 

In augustus 2006 hadden STAMPIT HOME®  STAMPIT BUSINESS®  en  STAMPIT WEB® meer dan 120.000 gebruikers

 

Daarnaast zijn er op basis van de STAMPIT-technologie nog de volgende applicaties ontwikkeld:

 

·     4. Software voor BALIEFRANKEERMACHINES

Sinds 1 januari 2004 kent Deutsche Post baliefrankeermachines (Labeldruckers). Het doel is efficiencyverbetering bij het frankeren door het loketpersoneel van alle mogelijke zendingen. Het is bij deze software ook mogelijk aangetekend te verzenden (R met barcode met cijfervertaling, waarvan de laatste 3 cijfers de soort aantekenen aangeven: bezorgen, afgeven, persoonlijk afgeven, bewijs van afgifte etc.) (3).

 

·     5. FRANKIT®

FRANKIT is ontwikkeld als software voor frankeermachines. Op 6 april 2004 werd het pakket geïntroduceerd. De geschikte machi-nes zijn te koop of te lease bij Neopost, Frama, Francotyp-Postalia, Pitney Bowes en TeleFrank-Vertriebs. 10.000 Ondernemingen kregen een aanbod om hun traditionele frankeermachine tegen een goede in-ruilpijs om te wisselen. De matrixcode bevat een schat aan managementondersteunende informatie. Ook het afrekenen met Deutsche Post van het verbruikte frankeerbedrag is een stuk efficiënter geworden. De afdrukken van deze machines zijn te herkennen aan de eerste 2 karakters rechts van de datering: Neoppost 1D, Frama 2D, Francotyp-Postalia 3D, Pitney Bowes 4D en TeleFrank-Vertriebs 6D (4). 5D is nog niet vergeven.

 

·     6. Software voor toepassing in BRIEFSTATIONS

Sinds de zomer van 2005 loopt in Keulen op 3 plaatsen een proef met een zgn.  Briefstation. De proef is een vervolg op de proef met de Samkyungautomaten in 2003. Een Briefstation is een zelfbedieningspostkantoor voor het afhandelen van allerhande frankeringen. Bij automatische frankering worden digitale afdrukken met matrixcode geprint; bij handmatige frankering geeft het Station gewone automaatzegels af. De proef met de Briefstations is alleen bestemd voor zakelijke klanten (5).

 

       
    3. Afdruk baliefrankeer-machine: aangetekende zending 4. Afdruk frankeerma-chine 5. Afdruk Briefstation    

 

7. Software voor DV-FRANKERING

Datenverarbeitung (DV) Frankering is een product voor frankering van grote partijen post. De aanleveraars van die grote partijen

 

hebben een contract met Deutsche Post om op een bepaalde wijze de frankering te verzorgen. Er zijn op dit moment verschillende vormen van DV-frankering (6 en 7). Waarbij in het venster van de enveloppe de volgende gegevens zijn opgenomen:   

1. Afrekeningnummer;

2. Leeg;

3. Nummer van de zending;

4. Dag van aanlevering/verwerking;

5. Leeg;

6. Postcode van kantoor van aanlevering.

 

Met nieuw ontwikkelde software, op basis van de STAMPIT-technologie, kan het proces van briefverzending door de klant en door Deutsche Post verder worden geoptimaliseerd (8). In 2006 zullen alle systemen voor DV-frankering omgebouwd zijn. In de matrixco-de staat veel informatie, onder andere de aanlever- en verwerkingsdatum.

 

8. Software voor FRANKIERSERVICE

Deutsche Post kan de frankering van brieven, kaarten, boeken, goederenzendingen, infopost verzorgen. Sinds 2005 wordt er een digitale stempelafdruk gebruikt. Er is ook afdruk beschikbaar voor reeds met postzegels gefrankeerde stukken.

 

       
    6. Opdruk DV-frankering 7. Venster- en etiket-informatie behoren-de bij opdruk DV-frankering (6) 8. DV-frankering op basis van de STAMPIT-techno-logie    

 

9. INTERNETMARKE

In 2008 lanceerde Deutsche Post een nieuwe online-service. Onder www.internetmarke.de is het mogelijk met gebruikmaking van meer dan 100 afbeeldingen in kleur een individuele frankering samen te stellen en af te drukken (9 en 10). Op de website kun je het gewenste tarief kiezen en een afbeelding uitzoeken (11). Je kunt, wanneer je dit wilt, voor je gaat betalen een proefafdruk op een vel A4 maken (12). Op het vel zijn de scheidingskruisjes tussen de afzonderlijke frankeringen duidelijk zichtbaar (13). Betalen gaat via PayPal, giropay, machtiging of met gebruikmaking van het Stampit-Porto tegoed. Bij betaling is het minimumbedrag € 10,00. Bij aanmaak van frankeerwaarden voor minder dan € 10,00 wordt daarom een tegoed bijgeteld.

De aangemaakte frankeringen worden als PDF-document beschikbaar gesteld en kunnen op etikettenvellen, etikettenrollen, enveloppen of op briefpaper worden geprint; in kleur of zwart.

 

De INTERNETMARKEN zijn onbeperkt geldig. Het gebruik  van de online-service is gratis. Er zijn naast de frankeerwaarden dus geen meerkosten.

 

In 2010 is de layout van de Internetmarke aangepast. De datum en het portobedrag staan nu op 1 regel in plaats van onder elkaar (vergelijk 14 met 13).

 

Sinds 2003 kan in Microsoft Word en in OpenOffice de E-Port Add-In worden geïnstalleerd. Met de gratis E-Port Add-In kun je de gewenste porto samen met de adressering op je enveloppe of op een etiket printen (15). De betaling gaat net als bij de Internetmarken.

 

9. Voorbeeld van een Internetmarke in zwart afgedrukt 10. Nog een voorbeeld 11. Een gemaakte keuze 12. Proefafdruk van 10 zegels 13. Internetmarken met scheidingskruisjes 14. Nieuwe opmaak Internetmarke 15. Internetmarke ge-maakt met de E-Port Add-In

 

10. Handy-Porto

Vanaf 2008 kan ook met behulp met je mobiele telefoon een brief of kaart worden gefrankeerd. Je krijgt na bellen of een sms verstuurd te hebben een 12-cijferige code die in 3 groepjes van 4 cijfers op de enveloppe of kaart geschreven moet worden. De brief of kaart kan zo in de brievenbus worden gedaan. Na lichting plakken medewerkers van Deutsche Post in het briefcentrum een frankeersticker en kan de brief of kaart het sorteer en besteltraject in (16). De kosten voor het porto van € 0,55 bedraagt echter € 0,95 en dat voor een kaart € 0,85.

Handyporto - jetzt ausprobieren

           
      16. Brief verzonden via Handy-Porto      

De toekomst

Hoe Deutsche Post verder zal gaan is bedrijfsgeheim. Maar misschien moeten we er rekening mee houden dat ook, net als in de VS, de automaatzegel vervangen gaat worden door een afdruk met een matrixcode, waarin dan ook de wijze van betalen (munten met waarde, papiergeld met uniek nummer, gegevens van chipkaart, bankpas of creditkaart) is vermeld. Wie weet.

 

Wie zich verder wil verdiepen kijkt op www.stampit.de en zoekt van daaruit verder.

    Omhoog        

 

17-04-2016